Veelgestelde vragen

Declareren

Hoe kan ik een nota online declareren?

In deze handleiding leggen we je uit hoe je een nota online kunt declareren.

Hoe oud mag de nota zijn?

Je kunt tot uiterlijk drie jaar na de behandeldatum een nota declareren.

Kosten door een ongeval?

Heb je kosten gemaakt die het gevolg zijn van een (verkeers)ongeval en is hiervoor een ander aansprakelijk? Deze kosten en je eigen risico kunnen wij dan verhalen. Neem contact met ons op via telefoonnummer 040-261 19 99 of via e-mail zorg@ik.nl of vul ons contactformulier in.

Kan ik declareren zonder originele nota?

Nee, je kunt alleen declareren als je een scan of foto van de originele nota toevoegt aan je online declaratie, of de originele nota opstuurt per post.

Ben je de originele nota kwijt? Vraag dan een nieuwe nota op bij je zorgverlener.

Wat is de maximale bestandsgrootte die ik kan toevoegen?

De digitale (ingescande) nota's en aanvullende documenten mogen maximaal 10 MB per bestand zijn.

Welke kosten krijg ik vergoed?

In het vergoedingenoverzicht vind je een beknopt overzicht van alle vergoedingen. In de polisvoorwaarden vind je een uitgebreid overzicht van de vergoedingen, kijk hiervoor bij downloads.

Ik heb geen persoonlijk account. Kan ik mijn nota’s wel online indienen?

Je kunt geen nota’s online indienen als je geen persoonlijk account hebt. Maak deze daarom eerst aan.

Wat voor soort bestanden kan ik toevoegen?

Je kunt alleen jpg, pdf, gif, png of tif bestanden toevoegen.

Waarom kan ik in stap 4 niet op de knop ‘declaratie verzenden’ klikken?

Je hebt nog niet aangegeven dat je akkoord gaat met de voorwaarden van digitaal declareren. Zodra je deze accepteert kun je op de knop ‘declaratie verzenden’ klikken.

Er staat een rode stip voor het bestand dat ik heb geüpload, wat moet ik doen?

Controleer de grootte (maximaal 10 MB) en het formaat van het bestand (jpg, pdf, gif, png of tif). Werken bovenstaande oplossingen niet? Het komt bij een enkele klant voor dat dit probleem zich blijft voordoen. Wij zijn hiervan op de hoogte en werken aan een oplossing. In de tussentijd kun je je nota’s via onze app indienen.

Hoe lang duurt het voordat mijn declaratie is verwerkt?

We streven ernaar binnenlandse declaraties binnen 10 werkdagen aan je te betalen. Buitenlandse declaraties worden binnen 21 werkdagen betaald. In sommige gevallen lukt het ons echter niet om de declaraties binnen deze termijnen te verwerken. Bijvoorbeeld als het declaratieformulier niet juist of onvolledig ingevuld is, of als de declaratie niet compleet is. Als dit zo is dan ontvang je daarover van ons een bericht.

Hoe kan ik mijn gedeclareerde nota’s bekijken?

In het overzicht van je gedeclareerde nota’s klik je op het print-icoon achter de declaratie. Je opent dan het declaratieformulier waar onderaan de nota(s) zijn toegevoegd.

Waarom kan ik de door mij gedeclareerde nota’s niet (meer) in zien?

De nota(s) zijn pas zichtbaar wanneer de declaratie is verwerkt. Na drie maanden worden de nota’s gearchiveerd en zijn de nota’s niet meer in te zien. Je kunt deze dan nog wel opvragen via onze klantenservice.

Kan ik meerdere nota’s in één keer indienen?

Ja, dit mogelijk. Kies in stap 4 een van de opties onder het kopje ‘vervolgacties declareren’. Daarna kun je in stap 3 de gegevens van de nieuwe nota invullen. In stap 4 zijn nu alle in te dienen nota’s opgesomd en kun je deze in één keer verzenden.

Kan ik mijn nota's per post indienen?

Omdat ik! een internetverzekering is kun je je nota's alleen online indienen. Zo besparen we kosten en kunnen we de verzekering zo voordelig mogelijk maken.